Prof. Ing. František Vejražka, CSc.
Základní osnova volebního programu kandidáta na rektora ČVUT v říjnu 2009
Kvalita i pověst ČVUT jsou velmi dobré, o čemž svědčí vynikající postavení mnoha našich absolventů a skutečnost, že poptávka po nich je větší než naše nabídka. Letošní umístění ČVUT na 394. místě žebříčku univerzit v britských The Times a 171. místo mezi technologickými univerzitami jsou podstatným zlepšením proti minulému roku, nemluvě o létech předchozích, kdy jsme v něm vůbec nefigurovali. To by nás však nemělo ukolébávat. Všechny české technické vysoké školy, stejně jako ČVUT, zaznamenávají v poslední době prudký rozvoj, systematicky zvyšují svou kvalitu, jsou velmi pružné a akceschopné, velmi dobře spolupracují s praxí. To je pro nás velká výzva, přední místo je třeba udržet, spíše je třeba mít náskok. Znamená to rychle odhalovat nedostatky a jejich příčiny a zjednávat nápravu.
Rektora školy považuji za koncepčního „lídra“, který je odborně, manažersky, takticky i strategicky připraven vést vytrvale každodenní dlouhodobý boj za vynikající úroveň školy, za její věhlas a prestiž. Domnívám se, že moje dosavadní práce na ČVUT je dokladem, že jsem neustále usiloval o moderní a kvalitní školu. Rozhodl jsem se, že jí chci v dalším období věnovat všechny své síly, a proto kandiduji na rektora ČVUT. Věřím, že pro práci na budování moderní, dynamické a uznávané školy získám podporu v nejširším okolí – a i u Vás. Nepůjde o lehký úkol.
Nejdůležitějším faktorem a smyslem činnosti školy je student, kvůli němu jsou zde učitelé a jejich vzájemnou spolupráci musí podporovat všichni ostatní pracovníci školy – to je mé celoživotní učitelské krédo, z něhož vyplývají i hlavní body programu, který jsem si vytkl a jehož některé okruhy dále uvádím přibližně v pořadí priorit.
Financování školy
Rozpočet školy sestavovat na „profesionální“ úrovni s dostatečným časovým předstihem. Usilovat o vyvážené normativní a mimonormativní financování, včetně financování rozvojových projektů. Proporce rozpočtu pro pedagogická pracoviště a pracoviště administrativní by měly být srovnatelné s proporcemi pro pracoviště provozní, vývojová a výzkumná a administrativní v podnicích a v institucích. Analyzovat předpokládané náklady školy a možnosti úspor, zejména s přihlédnutím k výstavbě nové budovy a jejímu budoucímu provozu a k realizaci dalších staveb a akcí. Zajistit finanční zdroje na provoz nové budovy tak, aby pokud možno nebyly kladeny další nároky na součásti ČVUT.
Financování vědecké činnosti musí být efektivní s co nejmenšími odvody. Jsem proti přerozdělování prostředků. Jejich rozdělování, až na pracovníka, musí zásadně odpovídat vědeckým výkonům, resp. kritériím, podle kterých prostředky dostává škola jako celek.
Nesouhlasím se soustavným plošným zvyšováním základních mezd, které brání vedoucím pracovišť aplikovat progresivně rostoucí osobní hodnocení u vynikajících, na chodu školy hluboce zainteresovaných, pracovníků. Všemi prostředky budu usilovat o posílení mzdových fondů pracovišť a zvýšení platů učitelů, přičemž budu klást důraz na pohyblivou složku mzdy.
Výuka
Je třeba hledat nové moderní metody osvojování poznatků. Studenty učit na problémech a projektech – učitel musí být při jejich řešení partnerem a kolegou studenta a předávat mu neformálně znalosti, vědomosti, společenské, kulturní a etické zásady, a především způsoby myšlení a nalézání řešení problémů. Při tom zachovat a stimulovat touhu po pochopení teoretické podstaty problémů a demonstrovat smysl teorie na praktických příkladech. Využívat pro to simulačních programů a jejich grafických výstupů.
Je třeba rozvinout celoživotní vzdělávání a chápat ho i jako zdroj cenných informací ze spolupráce s odborníky ve školených podnicích, zejména o vnějším pohledu na ČVUT. Usilovat, aby se stalo nástrojem propagace ČVUT v průmyslu a v široké veřejnosti. Významným prostředkem propagace ČVUT se může stát i dobře pojatá Univerzita třetího věku.
Budoucnost v nově se formujících společenských poměrech bude mít i distanční vzdělávání, jehož nástup je třeba zachytit a využít zkušeností ze zahraničí, kde na něm některá naše pracoviště již participují.
Učební plány se musí odvíjet od vědecké a odborné činnosti učitelů a od spolupráce s průmyslem a s praxí, které jsou z hlediska absolventů naším zákazníkem. Je třeba sledovat udržení kvalitní výuky po stránce obsahové i didaktické.
Budu napomáhat působení špičkových zahraničních hostujících profesorů na ČVUT za důstojných ekonomických podmínek. Semestrové, příp. roční studium studentů ČVUT v zahraničí (avšak na špičkových školách) považuji za vysoce přínosné. Chci, aby zahraniční pobyt studenta byl součástí studijních plánů a aby studentovi byla vždy poskytnuta pomoc při hledání a uznávání ekvivalentních předmětů.
Přednášky učitelů ČVUT na zahraničních školách považuji za nezbytnou prověrku jejich znalostí, schopností a umu a hodlám usilovat o větší využívání tvůrčího volna k působení v cizině.
Budu podporovat (zejména vytvořením ekonomických podmínek pracovišť) účast špičkových zahraničních odborníků v komisích pro státní zkoušky a obhajoby, v doktorských a habilitačních komisích.
Věda a výzkum
Vědu, výzkum a vývoj na dobré úrovni považuji za soustavně aktualizovaný zdroj znalostí učitelů, příp. i studentů a tedy nezbytnou podmínku pro kvalitní výuku. Jsou také významným zdrojem finančních prostředků, nejen institucionálních, ale i prostředků z grantů a z hospodářské činnosti. Jejich význam rychle poroste v souvislosti s poklesem počtu maturantů a mohou sehrát významnou roli při úsilí o zkvalitňování studia, při němž již nebudeme nadále usilovat o jeho masovost.
Je třeba okamžitě důkladně analyzovat důsledky reformy výzkumu, vývoje a inovací pro stávající vědecký potenciál ČVUT. Je třeba zaujmout jasné stanovisko k financování výzkumných záměrů v nejbližším období a k důsledkům přechodu na nový systém; k tomu je třeba provést důkladnou analýzu možností vědecko-výzkumných týmů v nových podmínkách.
Finanční prostředky získávané z vědecké a výzkumné činnosti patří v maximální míře tomu pracovišti, které je vytvořilo.
Studenti
Výuku teoretických předmětů musí studenti chápat jako nenahraditelný nástroj pro porozumění praktickým předmětům. Je proto třeba položit důraz na to, aby student dokonale zvládal teoretické discipliny v rozsahu nezbytném pro technika a aby jeho znalosti byly co nejtrvalejší.
Studium je náročnou činností a je třeba pro něj vytvořit náležité podmínky – dobré a levné stravování a ubytování studentů. „Vybydlené“ koleje nejsou vlídným prostředím pro náročnou práci studentů. Budu vyžadovat od vedení SÚZ předložení analýzy výše kolejného a stravného a možnosti jejich snížení se zvážením možnosti zvýšení dotace. Zajistím kontrolu kvality stravování a ubytování. Budu usilovat o rekonstrukci strahovských kolejí na moderní a kvalitní studentské ubytování.
Výstavba školy
Důsledkem střídání řídicích orgánů je, že škola nemá paměť, což se projevuje absencí řádné a trvalé koncepce a plánu rozvoje a výstavby školy, a to i přes existenci dlouhodobého záměru. Na ČVUT byly v minulosti provedeny audity Deloitte and Touche a European Universities Association (EUA), které stály nemalé peníze. Jejich výsledky nebyly náležitě využity. Proto je chci znovu rychle analyzovat a využít pro vznik nové koncepce řízení a činnosti školy. Chci využít a aktualizovat v minulosti zpracovaný generel ČVUT, a po náležité oponentuře a diskusi usilovat o to, aby se stal pevnou základnou pro dlouhodobou výstavbu a rozvoj. Na takové diskusi se musí podílet zejména součásti ČVUT.
K budování nových staveb, sportovišť apod. chci přistupovat obezřetně. Jde sice o akce efektní a viditelné, mnohdy však nerespektující dlouhodobou perspektivu vývoje školy. Rozmařilost ve výstavbě by se vymstila dalším zanedbáváním péče o stávající prostorový fond.
Vyvinu veškeré úsilí k dalšímu pokroku výstavby na Vítězném náměstí. Bude spojeno s náležitou analýzou potřeb školy.
Budu pokračovat v dalším rozvoji kontaktů s VŠCHT a v jejich využití ve výuce i v odborné práci na ČVUT.
Vnější vztahy, spolupráce s podniky a institucemi
Kontakty mezi ČVUT a institucemi a podniky považuji za nástroj k prověřování kvality výzkumné ale i pedagogické práce školy.
Je třeba se snažit o celoživotní pevnou vazbu absolventů k ČVUT. K tomu je potřebná koncepčně vybudovaná síť absolventů ČVUT, založená na novém spolku absolventů a přátel ČVUT. Absolventská síť bude pomáhat zprostředkovávat zpětnou vazbu mezi “odběrateli“ absolventů a ČVUT. Zahraniční zkušenosti ukazují, že absolventské sítě jsou nejefektivnějším způsobem získávání nových a kvalitních studentů, a také finančních prostředků z vnějšího prostředí.
S výukou úzce souvisí propagace školy, jejímž cílem je získávání posluchačů, nových kvalitních spolupracovníků a partnerů školy a zhodnocení dosažených výsledků.
Organizační práce
Pedagogická, vědecká a odborná práce se odehrává na fakultách, jejich katedrách a ústavech. Rektorát proto musí podporovat úsilí fakult o inovaci a zvyšování kvality pedagogické a vědecké práce, koordinovat jejich činnost a podporovat vše, co posiluje jejich prestiž. Prestiž a úspěšnost ČVUT je dána prestiží a úspěšností jeho fakult. Rektor a děkani musí tvořit spolupracující tým efektivně komunikující uvnitř i navenek se studenty. Proto omezím počet prorektorů na čtyři a děkani a ředitelé součástí budou členy vedení ČVUT.
Rektor musí mít k dispozici útvar pružně reagující na každodenní problémy školy, sledující nejdůležitější akce a organizující život školy. Proto chci vytvořit organizační odbor s úzkou vazbou na odbor pedagogický. Bude zajišťovat i vnější vztahy (včetně zahraničních) a marketink. Předpokládám, že tím dojde k úsporám, zvýší se efektivnost rozhodování a zabezpečí nejdůležitější kontrolní funkce.
Na základě výběrového řízení je třeba řešit otázku kvestora a vnitřního auditu.
Budu prosazovat zásadní nápravu ve vnitřní komunikaci ČVUT. V zásadních otázkách je třeba dosáhnout nejprve shody ve vedení ČVUT, tedy mezi rektorátem a fakultami a teprve poté je možné předkládat řešení akademickému senátu ČVUT.
Závěr
Práce rektora bude jistě mnohem obsáhlejší a pestřejší než jsem popsal. Její těžiště vidím především v koncepční rovině, strategickém řízení, podpoře kvalitní tvůrčí práce a odborného a vědeckého růstu pracovníků školy. Nelze ji redukovat na práci „úřadu“, mnohdy odtrženého od studentů a učitelů. Chci, aby ČVUT bylo prestižní evropskou univerzitou. V úsilí o dosažení tohoto cíle se chci opírat o schopnosti a kvalitní práci všech členů akademické obce i řadových pracovníků.
14.10.2009
František Vejražka